Listen to your body when it whispers,

so you don't have to hear it scream.

DOE DE PIJNTEST:

Geef antwoord op de volgende 10 vragen:

 

1. Ben je volledig onderzocht door een arts en is er tot nu toe nog geen effectieve oplossing geboden voor je pijn?

2. Zijn er dagen dat je geen pijn hebt of minder pijn?

3. Is je pijn gedurende de dag wisselend van intensiteit, bijvoorbeeld 's avonds meer pijn dan 's ochtends?

4. Verandert je pijn soms van plaats, al is het maar een beetje?

5. Ervaar je meer pijn in perioden van stress en bij negatieve emoties?

6. Heb je pijn bij bepaalde activiteiten zoals lopen, staan, liggen of zitten?

7. Kan zelfs het denken aan deze activiteiten al pijn geven?

8. Ervaar je tijdelijk verlichting van je pijn bij een massage, een warme douche of een warm pittenkussen?

9. Heb je in het verleden ook andere klachten gehad, zoals prikkelbare darm syndroom, tennisarm, frozen shoulder, lage rugpijn, hoofdpijn, blessures, ontstekingen en/of psychische klachten?

10. Herken je twee of meer van deze karaktereigenschappen bij jezelf: perfectionistisch, gedreven, ambitieus, religieus, spiritueel, hoog gevoelig, extreem zorgzaam voor anderen, gevoelig voor kritiek, kritisch naar anderen, pleasend gedrag vertonen, piekeren?

 

Hoe meer vragen je met 'ja' kunt beantwoorden, hoe groter de kans dat jouw chronische pijn op te lossen is. Zonder pijnlijke ingrepen en operaties, kraken of naalden.

 

 

bulging disc onderzoek

Sessie 1: Ademhaling

Chronische pijn vereist een andere aanpak dan klachten die je nog niet zo lang hebt. Als je in de tuin gewerkt hebt of een week intensief hebt geklust, is die pijn van een andere orde dan jarenlange chronische pijn.

De meeste chronische klachten zijn op te lossen, maar vaak niet met alleen behandelen. Dat heb je vast gemerkt als je al jaren bij verschillende behandelaars bent geweest.

Mijn aanpak is NIET gericht op het leren omgaan met pijn. Het doel is altijd om de pijn definitief op te lossen.

Sessie 2: Aandacht

Hoeveel aandacht heb je voor wat je doet? Je brein denkt de hele dag door en leidt je continue af. Allemaal gedachten, stemmetjes, dialogen in je hoofd, het gaat maar door. Er zijn zoveel prikkels om ons heen: de t.v., telefoon, tablet, computer, je werkomgeving etc. Sommige mensen zetten zelfs de radio of t.v. thuis aan, terwijl ze er niet bewust naar luisteren of kijken.

Maar wat gebeurt er als je even niets zou doen? Als je even zou voelen in plaats van te denken? Veel mensen vinden het fijner om afgeleid te worden dan om stil te staan bij hun emoties en lichaamssensaties.

In de tweede sessie nodig ik je uit om zonder oordeel waar te nemen wat er is in het hier en nu.

aandacht
loslaten3

Sessie 3: Loslaten

Mensen houden niet van onzekerheid en dat is normaal. Maar je kunt het ook overdrijven. Ben jij zo iemand die alles op een bepaalde manier wil en alle situaties in je leven onder controle wil houden? Je bent hiermee continue óf bezig met het verleden (wanneer dingen niet gingen zoals je wilde) óf met de toekomst (angst voor wat er kan gebeuren). Dit is allesbehalve in het hier en nu zijn. Een hoge spierspanning is vaak te vinden bij mensen die krampachtig vasthouden aan dingen die ze onder controle willen houden. Aangezien je in het leven niets onder controle hebt, kun je meer rust ervaren als je kunt loslaten.

In de derde sessie kijken we naar spanning en ontspanning, loslaten en vasthouden.

Sessie 4: Acceptatie

Accepteren dat zaken in je leven niet gaan zoals jij dat wilt, is niet makkelijk. Sommige dingen lijken onacceptabel, maar de realiteit is dat het gebeurt. Ongeacht wat jij ervan vindt.

Weerstand tegen wat is, geeft je het gevoel dat je tegen de stroom in zwemt. Acceptatie helpt je meegaan op de stroom die toch zijn eigen weg wel gaat.

Als je kunt accepteren wie je bent, wat je hebt en waar je op dit moment staat in je leven, komt er ruimte voor mindful zijn. Van daaruit kun je effectievere stappen zetten en kun je je flexibeler door de flow van het leven bewegen.

Het thema van de vierde sessie is acceptatie van wat is.

acceptatie
trust3

Sessie 5: Vertrouwen

Bij innerlijke groei is vertrouwen heel belangrijk. Vertrouwen in jezelf en vertrouwen dat het leven gaat zoals het gaat, zonder oordeel. Vertrouwen dat het goed komt geeft je energie waar je iets mee kunt, ten opzichte van hopen dat het goed komt. Hopen geeft een gevoel van onzekerheid en stress, vertrouwen geeft rust en stabiliteit.

Met mindfulness leer je steeds meer te vertrouwen op jezelf. Als je vertrouwt op jezelf en erop vertrouwt dat je kunt dealen met de uitdagingen die het leven je geeft, ben je minder bang voor wat er in je leven op je pad komt.

Vertrouwen op anderen brengt je verbinding en stabiliteit in je relaties.

De laatste sessie staat in het teken van vertrouwen.